IDEEËN EVALUEREN

DOEL

Voordat een nieuw idee in de praktijk gebracht wordt, is het belangrijk dat dit voldoende onderzocht is. Is er voldoende vraag naar het product/dienst? Is men bereid de gevraagde prijs hiervoor te betalen? Heeft de organisatie de nodige competenties om het idee te ontwikkelen en in de markt te zetten? Soms zijn er meerdere innovatieve ideeën. Hoe stel je als organisatie prioriteiten, hoe maak je keuzes?

Nieuwe inzichten, en relevante cijfers en indicatoren, verzamel je op de evaluatiefiche, die je na deze stap helpt belsissen of je het business idee in de praktijk brengt of niet.





image-318200-portrait-smart-child-classroom-funny-450w-722671345-c20ad.jpg


WERKWIJZE

Er zijn verschillende manieren om een nieuw businessmodel te evalueren. Wij kozen voor de ‘Business Model Magische Driehoek’ omdat het toelaat op een transparante en visuele wijze zowel nieuwe business models te bouwen, als de bestaande te innoveren. De spiraal die doorheen het model loopt, staat symbool voor het niet-lineaire en iteratieve proces dat eigen is aan het opstellen van een business model. Een business model kan starten vanuit verschillende invalshoeken, waarbij je steeds meer nuttige informatie verzamelt. Soms ga je naar het hart van je business model, op andere momenten maak je contact met je omgeving, klanten en doelgroep.

image-314537-What_how_who_value-aab32.png

In het concept van de magische driehoek is een business model opgebouwd rond de vragen:

  • WIE is/zijn je klant(en)?

  • WAT bied je de klant(en) aan?

  • HOE creëer je waarde voor de klant?

  • WAAROM is dit businessidee financieel haalbaar?

Bij businessmodelinnovatie worden tenminste twee van deze vier dimensies van het businessmodel veranderd.


U kan de business modellen en nieuwe ideeën van uw organisatie in kaart brengen door de volgende stappen te doorlopen:

Waardepropositie

(ecosysteem-oefening, waarde propositie canvas en marktscan)

Waardestroom

(waardestroom- oefening)

Verdienmodel

(verdienmodel- oefening, belemmerende overtuigingen- oefening)


REFERENTIES

Gassmann O., Frankenberger K., Csik M.; The St. Gallen Business Model Navigator (2013)

De Business Model Navigator is gebaseerd op ruim onderzoek van 250 businessmodellen, waaruit 55 patronen geïdentificeerd werden. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat 90% van alle businessmodelinnovaties ontstaan door het opnieuw combineren van bestaande elementen (uit andere sectoren, of andere regio’s,…).