TREACY & WIERSEMA


DOEL

Het waardestrategie-model van Treacy & Wiersema is een hulpmiddel bij een interne analyse, en helpt om een keuze te maken voor een bepaald product of dienst, en markt. Een waardestrategie geeft de strategie aan die een organisatie kiest om waarde toe te voegen en zich zo te profileren op de markt. Treacy en Wiersema onderscheiden 3 mogelijke strategieën: operational excellence (een zo efficiënt mogelijk productie- of administratief proces), product leadership (een superieur product) en customer intimacy (focus op een uitstekende klantenrelatie/service). Het is bijzonder moeilijk om in de drie strategieën tegelijk de beste te zijn. Daarom raden we aan om één van de drie als focus te kiezen, vertrekkende vanuit de kerncompetenties van de organisatie.






image-316743-treacy__wiersema-6512b.png


WERKWIJZE

Stap 1: Overloop de 3 waardestrategieën en noteer bij elke strategie in welke mate deze beantwoordt aan de kerncompetenties van de organisatie. Je kan hiertoe gebruik maken van het werkblad Treacy&Wiersema.

Stel jezelf steeds de vraag hoe jouw organisatie presteert in vergelijking met concullega's en de ruimere markt.
image-316743-treacy__wiersema-6512b.png

Operational excellence (proces- focus)

De onderneming biedt relatief goede producten of diensten tegen lage prijzen door de processen en kosten goed te beheren. Het gehele proces van inkoop tot aflevering is geoptimaliseerd. Door lage kosten kan ervoor gekozen worden om de prijs laag te houden of een hoge marge te hanteren.

Kernwaarden: procesgericht, efficiëntie, lage kosten, optimalisatie, focus op logistiek

Voorbeeld: Action, McDonalds,...

Product Leadership (product- focus)

Het product heeft de hoogste prioriteit, de kwaliteit van een product gaat vaak samen met technologie en innovatie, en trends op de markt.

Kernwaarden: product, innovatie, kwaliteit, focus op marketing

Voorbeeld: Apple (Iphone)

Customer Intimacy (klant- focus)

Bij customer intimicay legt de organisatie de focus op de wensen van een klant. Doorgaans heeft het geen gestandaardiseerd productaanbod. Een goede relatie met de klant staat centraal, de organisatie wil immer precies weten wat de klant wil en daarop inspelen.

Kernwaarden: klantcontact, flexibiliteit, maatwerk

Voorbeeld: Coolblue

Stap 2: Duid voor elk van de 3 waardestrategieën een plaats aan op de betreffende as in het model van Treacy & Wiersema. Is jouw onderneming in deze competenties modaal, onderscheidend of uniek? Waar zit de kracht van jouw onderneming?


Stap 3: Check of je een voldoende haalt voor elk van de 3 waardestrategieën. Volgens Treacy & Wiersema moet je als onderneming kiezen voor een bepaalde waarde om in uit te blinken, maar is het daarnaast van belang om van elke waarde een minimum te hebben. Welke waarde je ook kiest om te excelleren, de overige waarden mag je niet uit het oog verliezen. Bijvoorbeeld, ook al heb je een uniek product, zonder een minimum aan klantgerichtheid zullen klanten snel overschakelen naar een iets minder kwalitatief product met een betere service.


TIPS & TRICKS

Het team waarmee je een analyse maakt, bestaat idealiter uit verschillende disciplines om zo het beste overzicht te krijgen van de organisatie en omgeving waarin je actief bent. Je hebt mensen nodig die vanuit verschillende perspectieven kijken om niet in een tunnelvisie terecht te komen. Betrek daarom collega’s, maar ook buitenstaanders in de analyse, bijvoorbeeld je bezoekers en zelfs experts uit jouw sector.


REFERENTIES

Treacy M. & Wiersema F. (1993). Customer intimacy and other value disciplines. Harvard Business Review 71(1), 84-93.