WAARDEPROPOSITIE CANVAS


DOEL

De waardepropositie canvas geef een kader om meer inzicht te krijgen in de behoeftes en bekommernissen van de klant, en hoe jouw producten en diensten hierop een antwoord kunnen bieden. Het is net deze afstemming op de klant die steeds belangrijker wordt.

image-317320-text-sign-showing-value-proposition-450w-1134174377-9bf31.jpg



WERKWIJZE

Het model geeft een dieper inzicht in het profiel van de klant, en dwingt je om te kijken hoe de behoefte en wensen van de klant overeenstemmen met de waarde van je producten en diensten.


image-placeholder.png

Het is aangewezen om te starten met een inlevingstocht in je klant(en), door je klantenprofiel in kaart te brengen. Je kan hier het werkblad waardepropositie canvas downloaden.
  • De klant-taken: hier gaat het over de taken en de verantwoordelijkheden van je klant. Welk zijn haar/zijn opdrachten, welke waarde beloofde zij/hij aan haar/zijn klanten? Welke opdrachten heeft jouw klant, waarvoor hij jouw product/dienst wil inzetten?

  • De klant-voordelen: beschrijven wat de klant wil en nodig heeft. Een interessante vraag om te stellen is: ‘Wat maakt het leven van de klant makkelijker en rijker?’. Sommige van deze voordelen worden door de klant verwacht en als normaal beschouwd. Met een aantal andere voorstellen kan de klant verrast worden.

  • De pijnpunten: terwijl de klant haar/zijn taken aan het uitvoeren is zal zij/hij een aantal noden, frustraties en obstakels tegenkomen. Wanneer je deze kent, kan je onderzoeken of het nieuwe business idee zo uitgewerkt wordt dat hier een oplossing voor voorzien wordt.

Vervolgens kijk je hoe je vanuit jouw aangeboden producten en diensten een antwoord kan vinden op de pijnpunten en wensen van de klant. Ook hier kan je dit bekijken vanuit drie perspectieven:

  • Voordeel- verschaffers: vertrekkende vanuit wat de klant wil en nodig heeft, welke oplossingen biedt het business idee hiervoor?  Welke waarde biedt het product/dienst voor de klant, hoe helpen ze de klant om hun doelen te bereiken?

  • Pijn-verzachters: op welke manier helpt het aangeboden product/dienst de klant haar/zijn ambities te bereiken?

  • Producten en diensten: die vanuit het business model aangeboden worden, en een antwoord bieden op de voordelen en pijnpunten.


TIPS & TRICKS

Bevraag de klanten. Stel zoveel vragen totdat het voelt alsof je in de schoenen van de klant staat. Kijk door hun ogen, luister met hun oren, en denk zoals zij denken.


REFERENTIES

Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A.: Value Proposition Design (2014)