INNOVEREN
DOEL
Een goed startpunt voor innovatie van het aanbod van goederen en diensten is de Ansoff Matrix. In deze matrix zijn vier mogelijke ontwikkelrichtingen te vinden, afhankelijk van de product-marktcombinatie. Je kan verbindingen maken tussen bestaand en nieuw aanbod, versus bestaande en nieuwe markten. Aan de hand van een aantal oefeningen ontdek je waarom je wil ondernemen en innoveren, en wat het innovatieprofiel is dat bij jouw organisatie past.
WERKWIJZE
STAP 1
Vertrek je vanuit een bestaande onderneming, dan breng je best eerst je huidige productportfolio en markt(en) in kaart op de Ansoff matrix. (het werkt het makkelijkst wanneer je deze even afprint)
STAP 2
Vervolgens ga je kijken waar de mogelijkheden voor jouw organisatie liggen, en welke opportuniteiten het makkelijkst haalbaar zijn:
Marktpenetratie
Hierbij wil je meer halen met je bestaande aanbod, op de bestaande markt. Dit impliceert dat je ofwel probeert meer te verkopen aan je huidige klanten, ofwel nieuwe klanten gaat werven. Marktpenetratie is het minst risicovolle voor een onderneming om haar omzet te laten groeien.
Marktontwikkeling
Hier ga je met een bestaand aanbod een nieuwe markt op. Vooral als er geen of weinig aanpassingen aan het aanbod moeten worden aangebracht kan dit een eenvoudige strategie zijn. Misschien zijn er ‘aangrenzende’ markten die eenvoudig te betreden zijn?
Productontwikkeling
Bij deze strategie worden nieuwe producten aan de bestaande klanten verkocht. Dit kunnen zowel verbeteringen of variaties op het bestaande aanbod zijn, of totaal nieuwe producten en diensten.
Diversificatie
In dit geval ga je met een nieuwe aanbod, een nieuwe markt op. Het spreekt voor zichtzelf dat dit de moeilijkste en meest risicovolle strategie is.