GOUDEN CIRKEL: WHY - HOW - WHAT
DOEL
Deze oefening vertrekt vanuit het model van Simon Sinek, dat aangeeft dat er drie niveaus zijn waarop organisaties en mensen opereren: wat je doet (what), hoe je het doet (how) en waarom je het doet (why). De meest succesvolle bedrijven starten vanuit het Why: een krachtige missie en visie, waarmee ze klanten en stakeholders helder aangeven waarvoor ze staan. En het blijkt te werken: klanten kopen niet alleen een product of dienst, ze kopen ook de achterliggende zingeving. Een opsteker voor sociale ondernemers!
WERKWIJZE
Waarom doe jij wat je doet?
Ga hieronder aan de slag met de gouden cirkel van Simon Sinek. De vragen staan bij de tekening. Je kan het werkblad hier downloaden en afprinten.
WHY - HOW -WHAT
Bestand DownloadenWHAT
Wat je doet, de producten en diensten die je aanbiedt
HOW
Hoe je dit doet, de processen die je volgt en de kwaliteiten die je inzet
WHY
Waarom je doet wat je doet. Wat is de impact die je wenst? Het antwoord hierop zit doorgaans vervat in een goede missie en visie.
Waarom wil jij/jouw organisatie innoveren?
Om meer impact te genereren
Om (meer) financiële winst te maken
Een mix van beide
Dit zijn alledrie valabele redenen om over te gaan tot ondernemen en innoveren. De impact die je levert is immers de reden van bestaan van de onderneming. Zonder financiële middelen kan je echter niet blijven bestaan, dus ook winst mag/moet er zijn. Belangrijk is dat je vooraf weet welke impact je wil, zodat je dit 'als een vlag' voor ogen kan houden en je doelen bewaken.
TIPS
Zorg ervoor dat je business ideeën nooit je missie bedreigen (mission drift). Je missie is de reden van bestaan, de WHY, die klanten, doelgroep, medewerkers en stakeholders herkennen, en zoeken.
- Tegelijk is het helemaal ok, en zelfs noodzakelijk, om winst te maken