GELD- MINDSET

DOEL

Hoe we denken bepaalt welke talenten we inzetten, welke competenties we leren, en welk gedrag we stellen. Wil een sociale onderneming gaan ondernemen, innoveren en geld verdienen (zelfvoorzienend worden), dan is het belangrijk om te checken of de overtuigingen  in de cultuur dit niet saboteren.

Geld is energie, en mag stromen. Is dit wat de organisatie gelooft?

image-319286-iceberg-hidden-danger-global-warming-450w-654920956-8f14e.jpg



WERKWIJZE

Je houding en overtuigingen ten opzichte van verkopen, geld, en financiële winst, bepalen vaak je succes. Hieronder gaan we ermee aan de slag.


 HOUDING T.O.V. FINANCIËLE WINST

STELLING

JA

NEEN

Je twijfelt over je prijs/prijzen

 

 

Je geeft veel gratis weg, hoewel de klant de prijs best kan betalen

 

 

Je hebt er moeite mee om een behoorlijke winstmarge te rekenen

 

 

Je veronderstelt dat je klant die prijs niet zal willen betalen

 

 

Je vindt het lastig om over prijzen te praten

 

 

Je durft geen vervolgaanbod te doen aan je klant

 

 

Je prijzen zijn significant lager dan deze van je collega’s

 

 

Je prijzen bleven afgelopen jaren hetzelfde of daalden

 

 

Je vermijdt verkoopgesprekken

 

 

Je stuurt geen rappel naar late betalers

 

 

Je haakt af als je klant je dienst te duur vindt

 

 

 

(VERBORGEN) OVERTUIGINGEN T.O.V. FINANCIËLE WINST

STELLING

JA

NEEN

Een sociale onderneming vraagt geen grote winstmarge

 

 

De winst van een sociale onderneming moet beperkt blijven

 

 

Een beperkte winstmarge is wat een sociale onderneming onderscheidt van commerciële ondernemingen

 

 

Onze producten en diensten zijn die hoge prijs niet waard

 

 

High-end producten en high-end klanten zijn enkel voor de commerciële sector

 

 

En sociale onderneming die veel winst maakt is geen sociale onderneming meer

 

 

Een hoge winstmarge aanrekenen doe je nu eenmaal niet

 

 

Een hogere prijs wordt niet geaccepteerd van een sociale onderneming

 

 

Een sociale onderneming is niet bekwaam, heeft de kennis en kunde niet, om grote winsten te maken

 

 

Ben je bang dat winst maken negatieve effecten zal hebben?

 

 

Wil je oprecht dat jouw organisatie meer winst maakt?

 

 

 

Heb je er al eens bij stil gestaan dat:

  • ‘vet op de pot’ nodig is om door te groeien, en bijgevolg meer sociale impact te genereren?

  • winst maken as such niet waarden-beladen is , wel wat je met die winst doet (uitkeren aan stakeholders of herinvesteren in maatschappelijke doelen)

  • Jij uiteindelijk de regie houdt hoe je de winst besteed

  • je zonder winst als organisatie niet overleeft, en dan je doelgroep in de steek laat

  • je zonder winst geen buffer hebt voor moeilijkere tijden

  • geld  een vergoeding is voor de waarde die je levert

 

Wat gebeurt er indien je geld verdient?

Wat is het beste dat er kan gebeuren wanneer jouw organisatie een behoorlijke winst maakt?

  • Wat zou je met deze winst doen?

  • Zijn er nog andere opties om de winst te besteden?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren wanneer jouw organisatie winst maakt?

  • Wat zou hiervan het effect zijn?

  • Indien het effect ongewenst is, kan je dit voorkomen?

 

Wat is jouw strategie om meer geld te verdienen/winst te maken?







Winst verdubbelen = moed verdubbelen

  • Denk groter !!

  • Kies een verdienmodel en ga er helemaal voor.









image-319287-skydiving-photo-450w-62263390-c20ad.jpg