VERDIENMODEL

DOEL

​​​​​​​Het verdienmodel geeft weer op welke manier het bedrijf omzet genereert. Je legt vast waar je inkomsten vandaan komen en hoe je dat wil bereiken. Elk model heeft consequenties op de manier waarop inkomsten binnenkomen. Het verdienmodel vormt dan ook een belangrijk onderdeel van een globaal businessplan.

​​​​​​​

image-317673-Verdienmodel_foto-9bf31.JPG



VOORBEELDEN VAN VERDIENMODELLEN

​​​​​​​

Hoeveel klanten heb je nodig, hoeveel omzet moet je hebben om winst te maken, welke prijzen moet je hanteren, op welke manier bied je je product of dienst aan,...? Het eenvoudigste verdienmodel is dat van een winkel, waar de klant een product koopt en ook ter plaatse afrekent. Er bestaan echter veel meer verdienmodellen:


  • Verkoop van producten of diensten tegen reguliere (eenmalige) betaling
  • Verkoop van diensten per uur (uurtje - factuurtje), of net voor een vast bedrag

  • Aanbieden van gratis diensten met optie om te upgraden tegen betaling

  • Aanbieden van een goedkoop product, samen met een service- of onderhoudscontract

  • Het lokaas-contract: aanbieden van een goedkoop product, waarvan de te vervangen onderdelen enkel bij dezelfde organisatie te krijgen zijn (vb: nespresso-cups, specifieke inktcartridges,...)

  • Een percentage vragen op de extra omzet of winst van de klant

  • No cure, no pay

  • Afrekenen op basis van bekeken content (pay per view)

  • Aansturen op herhaalaankopen

  • Aanbieden van abonnementsvormen, verhuur en leaseconstructies

  • Verkopen van advertentieruimte

  • Als partner een vergoeding krijgen voor het aanbrengen van klanten

  • Verhuren van (gebruiks)rechten en patenten door het verstrekken van licenties


WERKWIJZE

  • Maak een oplijsting van alle producten en/of diensten waar je geld mee wil verdienen

  • Bepaal per product onder welk soort verdienmodel je dit wil aanbieden (zie voorbeeldenlijst hierboven)

  • Bepaal de prijs die je vraagt voor elk product of dienst (= verkoopprijs, exclusief BTW)

  • Bepaal hoeveel keer je het product kunt verkopen (= volume of frequentie)

  • Bereken nu de omzet (= verkoopprijs x volume)

  • Check goed af of de omzet alle kosten dekt. Indien niet, heb je een slecht verdienmodel.


TIP

De berekende omzet is onderdeel van je financieel plan. De omzet kan je dus invullen in de excelfile die je vindt bij 'waardestroom'.



GELD- MINDSET

Heel veel ondernemers, echt niet alleen de sociale, hebben moeite om een goede prijs te vragen. Dit is geen kwestie van niet weten hoe een goede prijs te berekenen, maar heeft te maken met bepaalde overtuigingen in verband met geld vragen, geld verdienen, of winst maken. De geld- mindset oefening helpt je bewust te worden hoe jij denkt over geld verdienen en winst maken. Of welke overtuigingen over geld en winst er in de cultuur van de organisatie leven. Klik op de fot hiernaast om naar de oefening te gaan.