MISSIE & VISIE
De missie is kort samengevat het bestaansrecht van een organisatie. Het geeft de impact weer die een onderneming heeft op haar klanten en omgeving. De visie is de unieke wijze waarop een onderneming haar missie wil realiseren.
We spreken over een krachtgerichte inclusieve missie wanneer een onderneming haar krachtgerichte en inclusieve visie formeel opneemt en uitdrukt in haar missie. Pas dan kunnen we ervan uit gaan dat krachtgericht en inclusief ondernemen even belangrijk zijn als haar economische doelstelling. Door het krachtgerichte en inclusieve op te nemen in de missie engageert de onderneming zich om dit een onderdeel van haar bestaansrecht te maken. Door het op te nemen in de visie verbindt de onderneming zich ertoe om het op te nemen in haar ondernemings- en organisatiestrategieën.
WERKWIJZE
Voor het bepalen van je missie en visie geven we enkele inspirerende vragen mee.
Waarom zijn wij op deze wereld?
Welke impact willen wij hebben op onze stakeholders?
Wat zijn de gewenste effecten van onze core business?
Waarin maken wij het verschil?
Wie zijn wij als organisatie?
Hoe willen wij gezien worden?
Wat maakt ons uniek?
OEFENINGEN
We selecteerden ook enkele oefeningen waar je zelf mee aan de slag kan om samen met je team omtrent je missie en visie te werken. Je vindt ze in de documenten hieronder.
Heb je nog extra inspiratie en ondersteuning nodig ga dan naar onze trainingen en aanbod procesbegeleiding.
ENKELE VOORBEELDEN
Stebo vzw koos enkele jaren geleden om de tenderprojecten van VDAB stop te zetten (alhoewel ze die subsidies eigenlijk wel nodig hadden) omdat ze het gevoel hadden dat ze door die tenders niet meer trouw bleven aan hun missie. Elke keuze die er gemaakt wordt, wordt afgetoetst aan die missie.
"Als onze werknemers met werkgoesting naar het werk komen dan gaan ze ook effectiever zijn."
Brouwerij De Prael werd opgericht voor mensen die op de één of andere manier moeilijker aan het werk kunnen komen. Het doel van de brouwerij is allereerst om heerlijk bier uit de kraan te laten stromen, maar daarmee ook vooral werkplekken te creëren voor mensen die op de arbeidsmarkt steeds buiten de boot vallen. De Prael vindt namelijk dat iedereen een kans verdient. 'Wat een ander sociaal vindt, is voor ons doodnormaal'