SWOIT-ANALYSE
DOEL
Met behulp van de SWOIT kan je grote hoeveelheden informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weergeven. Hierdoor kan een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is beter begrijpen en beheersen, en een eerste check doen of zij de gewenste impact kan behalen. We vertrokken vanuit het SWOT-model, wat staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In het Nederlands vertaald als sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Omdat Impact steeds belangrijker wordt, zeker wanneer we het hebben over sociaal ondernemerschap en duurzaam ondernemen, vonden we het belangrijk om ook deze component hieraan toe te voegen.
WERKWIJZE
Voordat je van start gaat, bepaal je eerst wat het onderwerp van de SWOIT analyse is. Onderzoek je de ganse organisatie, een product of dienst, een product-markt combinatie of een bepaalde afdeling met haar specifieke aanbod? Dit is belangrijk om een kader te zetten voor de interne en externe analyse die je zal maken. Je kan dadelijk aan de slag met het werkblad SWOIT-analyse.
Externe analyse
Het doel van de externe analyse is inzicht hebben in de markt waarin je organisatie/product/afdeling/… zich beweegt. Welke veranderingen doen zich voor en welk effect zullen deze hebben op de positie van je organisatie? Wat zijn de voornaamste ontwikkelingen? Vat deze samen in termen van kansen en bedreigingen.
Start met een uitgebreide lijst met kansen en bedreigingen, die je vervolgens terugbrengt naar maximum vier kansen en vier bedreigingen. Formuleer beknopt en helder.
In de laatste kolom is er plaats voor een inschatting van de externe impact, de impact op de doelgroep en maatschappij. Gaat het om de impact die je beoogde? Ligt ook de grootte-orde in de lijn van de verwachtingen?
Interne analyse
Het is ook belangrijk om na te denken over de interne effecten van een beslissing om bepaalde goederen en diensten wel of niet aan te bieden? Een nieuw aanbod vereist veel van de organisatie en haar medewerkers.
Wat zijn hier de sterktes en de aandachtspunten?
En wat met de verwachte impact op de interne organisatie?
Ook hier raden we aan een volledige oplijsting te maken en deze nadien terug te brengen tot een viertal categorieën.
.
TIPS & TRICKS
Maak de SWOIT analyse met een multidisciplinair team.
Het team waarmee je een SWOIT analyse maakt, bestaat idealiter uit verschillende disciplines om zo het beste overzicht te krijgen van de organisatie en omgeving waarin je actief bent. Je hebt mensen nodig die vanuit verschillende perspectieven kijken om niet in een tunnelvisie terecht te komen. Betrek daarom collega’s, maar ook buitenstaanders, in de analyse. Bijvoorbeeld je bezoekers en zelfs experts uit de sector.
REFERENTIES