MARKTSCAN 



DOEL

Hoe geweldig het product of dienst die je aanbiedt ook mag zijn, wanneer het niet afgestemd is op de markt, of er geen partijen zijn die hiervoor willen betalen, zullen er onvoldoende inkomsten zijn om de kosten te dekken. Voordat je met de activiteiten start, is het dus belangrijk om eerst de markt goed in kaart te brengen.

image-317328-market-analysis-450w-157130024-9bf31.jpg

WERKWIJZE

Een marktscan vraagt om verder door te denken over je klanten, de markt, je concullega's,... Hieronder vind je een aantal nuttige vragen en schema's. Wil je er dadelijk mee aan de slag, dan kan je het werkblad 'Marktscan' hier downloaden en printen.


DOELGROEP

Vooreerst is het belangrijk om je doelgroep beter te leren kennen. Met de waardepropositie- oefening wordt reeds heel wat informatie over de klant verzameld: Wie is jouw klant en wat zijn de activiteiten waarvoor hij je product of dienst zou aankopen? Waar loopt de klant tegenaan en waar wil hij een antwoord op? Op welke manier kan je de klant ondersteunen om zijn doelstellingen te behalen? 

Deze gegevens verkrijg je vooral door met je klant in gesprek te gaan, spontaan of meer gestructureerd via interviews en/of vragenlijsten. Aan bovenstaande vragen kan je nog de volgende toevoegen:

  • Wat is hun mening over het product/dienst dat je op de markt wenst te brengen?

  • Zouden ze hiervoor willen betalen, en hoeveel?

  • Indien ze het niet zouden kopen, waarom niet?

  • Wat zijn volgens de klant de sterktes en uitdagingen van het product/dienst


MARKT

Het in kaart brengen van een markt begint met een onderzoek naar de ontwikkelingen in de sector. Volgende vragen kunnen hierbij helpen:

  • Wat is de marktomvang? Lokaal versus nationaal? Hoe groot is de potentiële klanten/doelgroep in cijfers?

  • Welke trends en ontwikkelingen spelen zich af in de sector en/of doelgroep? Speelt er een overheidsreglementering, en indien ja, hoe schat je de evolutie hiervan in?

  • Wat is de algemene economische en politieke situatie? Heeft deze een invloed op je product/dienst?

Breng zo concreet mogelijk in beeld. Staaf met cijfers en benoem je bronnen.


CONCURRENTIE/CONCULLEGA’S

  •  

    Wie zijn de concurrenten/concullega’s? Hoe zie je dit in de toekomst evolueren?

    • wat is hun doelgroep?

    • welke producten/diensten bieden zij aan?

    • en tegen welke prijs?

  • Wat is hun business model? Hun gemiddelde omzet voor dit product/dienst?

  • Op welke manier is jouw organisatie en product/dienst uniek ten opzichte van deze concullega’s? (de ‘USP’: Unique Selling Proposition)

  • Maak een overzicht van je voornaamste concullega’s 


Organisatie

Diensten

Doelgroep (klant)

Sterkte/specialisaties/strategie/…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SWOIT- ANALYSE

Een SWOT-analyse maakt een overzicht van de sterktes (Strenghts), Uitdagingen (Weaknesses), opportuniteiten (Opportunities) en risico-factoren (Threats) van een product/dienst of organisatie. De eerste twee hebben betrekking op de interne organisatie, de twee laatste richten zich tot de externe omgeving. Wij voegden er nog de factor impact aan toe

Een sjabloon om in te vullen vind je hier: